Heb je vragen? Of wil je direct een ruimte reserveren? Neem contact op met Gösta.

Ga naar de contactpagina of bel Gösta op 030 - 602 69 00

“Gastvrijheid volgens het DNA van een familiebedrijf”

Het organiseren en faciliteren van evenementen is een people-business. Onze collega’s zetten zich daarom allemaal met dezelfde passie en vol enthousiasme in om onze gasten een topdag te bezorgen. Zo’n bedrijfscultuur en gelijke mindset onder het volledige personeel is best bijzonder. Dat creëer je niet zomaar. In dit interview vragen we directeur Justin van Hooijdonk het hemd van het lijf over zijn familiewaarden en hoe deze onlosmakelijk verbonden zijn met het hospitalityniveau van het NBC.

Gastvrijheid en het familiebedrijf

Het NBC Congrescentrum kent zijn oorsprong 27 jaar geleden toen de familie Van Hooijdonk een leegstaande hal kocht om er zakelijke evenementen te faciliteren. Nadat zijn ouders het NBC Congrescentrum in 1992 hebben opgericht, voegde Justin zich in 1996 fulltime bij het familiebedrijf en sinds 2001 neemt hij de dagelijkse leiding op zich als directeur van het NBC. Hoe hij dat doet? Geheel volgens de traditie van de familie Van Hooijdonk en met een kraakheldere visie op de hospitality-industrie.

Als familiebedrijf word je gekenmerkt door bepaalde normen en waarden. Welke normen en waarden typeren de familie Van Hooijdonk en het NBC?

“Vanaf kinds af aan is mij met de paplepel ingegoten dat je nooit genoegen moet nemen met minder. Dat bedoel ik niet in hebzuchtige zin, maar juist dat je altijd het onderste uit de kan moet halen om iets voor elkaar te krijgen. Als iets kan, doe het dan ook. Als je iemand kan helpen, dan help je diegene. Onze familiewaarden die je terugziet in onze bedrijfscultuur zijn heel duidelijk: wees open,  transparant, eerlijk, duidelijk en help elkaar. We stimuleren transparantie en openheid. Als er iets op je hart ligt, vertel je het. Waarom wachten tot morgen als het vandaag kan? Door de extreem korte lijnen in ons team stellen we een ieder in de gelegenheid om mee te denken en te vertellen wat hij of zij kwijt wil. Daar wordt ook oprecht naar geluisterd. Van spoelkeukenmedewerker tot management.”

Hoe vertalen die normen en waarden zich in ons hospitalityniveau?

“Bij het NBC besteden we veel aandacht aan onze medewerkers. Zij maken het absolute verschil voor onze opdrachtgevers en gasten. Dat doen zij allemaal met dezelfde gastgerichte mentaliteit. Juist wanneer we het over onze gasten hebben, neemt ons team geen genoegen met minder dan het beste. Onze medewerkers halen dus ook altijd het onderste uit de kan. ‘No’ doesn’t help us: het antwoord ‘nee’ zal je bij ons echt niet snel horen. Dat maakt ons heel toegankelijk om mee te werken. Mensen blij maken, daar houden we van.

“Het kennen van onze gasten in combinatie met een ‘alles-kan-en-alles-mag’-mentaliteit, is volgens ons hét recept voor hospitality.”

Een groot voordeel voor onze opdrachtgevers is daarnaast het minimale verloop binnen onze organisatie. Bijna het volledige managementteam werkt hier bijvoorbeeld tussen de tien en twintig jaar, maar ook veel full- en parttimers werken hier al jaren. Daardoor zie je als opdrachtgever steeds dezelfde gezichten op je evenement en kun je erop vertrouwen dat het goed zit. Het kennen van onze gasten in combinatie met een ‘alles-kan-en-alles-mag’-mentaliteit, is volgens ons hét recept voor hospitality.”

Die optimale vorm van gastvrijheid, hoe waarborg je die binnen het hele team?

“Be nice, be social and have fun! Die lijfspreuk is bij al onze medewerkers de motivatie om hun werk uit te voeren. Daarnaast kent en werkt onze hele organisatie volgens onze drie pijlers: locatie, innovatie en people. Wij bieden altijd een passende locatie waar onze opdrachtgevers, gasten én medewerkers zich thuis voelen. Door continu te sturen op innovatie en ontwikkeling willen wij onze opdrachtgevers in staat stellen de mooiste technieken te gebruiken op hun event. Bijvoorbeeld met onze projectiedecors, maar ook ons team wordt natuurlijk gestimuleerd om te ‘innoveren’. Dit doen we onder andere door educatie en trainingen. Dat is direct onze laatste pijler: people. We willen onze mensen in staat stellen het beste uit zichzelf te halen zodat zij dit ook voor onze gasten kunnen doen.”

Aangezien mensen de belangrijkste factor zijn: hoe zorg je ervoor dat je de juiste mensen aantrekt binnen het team?

“Goede mensen op de juiste plek krijgen is altijd een uitdaging binnen onze organisatie. Er zijn een aantal factoren die bepalen of we matchen. Het allerbelangrijkst is dat er een klik is. Als die er niet is, gaat het niet werken. Zo’n klik voel je eigenlijk al in de eerste kennismaking. Je ziet het aan een gezichtsuitdrukking of de sparkle in de ogen. Ik geloof erin dat wanneer jij als mens op de optimale plek zit, de kwaliteiten vanzelf opbloeien. Werkzaamheden kun je leren en ervaring kun je opdoen, maar iemands karakter kun je niet veranderen.

Maar het blijft oefenen, je kan natuurlijk niet altijd zes gooien. Soms is er gewoon een mindere match tussen mens en organisatie. Dat kan komen doordat wij als bedrijf nog niet klaar zijn voor een bepaalde ontwikkeling of omdat iemand toch niet op de juiste plek blijkt te zitten. We gaan altijd voor een optimale balans tussen mens, omgeving en de visie van onze organisatie.”

Tot slot, welke ontwikkelingen verwacht jij de komende jaren op het gebied van hospitality?

“De laatste jaren zijn we steeds meer naar een one-stop-shop-markt aan het bewegen. Opdrachtgevers willen achteraf niet meer voor verassingen komen te staan en vooraf duidelijk afspreken wat er gedaan dient te worden. Alles wordt van A tot Z verzorgd voor één prijs. Het verduurzamen van de hospitalitybranche zal de komende jaren ook nog meer aandacht krijgen. Bijvoorbeeld door het verbannen van plastic en het bewust kiezen voor een vegan levensstijl. Generatie Z is hier veel meer mee bezig dan de voorgaande generaties. Voor hen staat de beleving voorop.

Maar niet alleen de uitvoer van hospitality verandert, ook de inhoud en inrichting op evenementen wordt anders. Zo verwacht ik dat het qua inrichting allemaal weer een beetje mooier en royaler wordt. De trend van grof, retro, ruw en industrieel is over. Er is meer aandacht voor warme kleuren en stijl. Zo zien we bijvoorbeeld de luxere stoffen zoals velvet en fluweel weer hun intrede doen. Ook op technologisch vlak mogen we natuurlijk weer veel nieuws verwachten de komende jaren. Wij blijven hier ons in verdiepen en ontwikkelen zodat wij onze opdrachtgevers aan de hand kunnen nemen en de nieuwste technieken kunnen aanbieden.”

Contact

Stel je vraag aan Justin

Wil jij sparren met Justin over hoe je jouw evenement nog succesvoller kan maken? Stuur hem een bericht.

Bel Stuur een bericht

Of bel op 030 - 602 69 00

Contact

Stel je vraag aan Justin

Wil jij sparren met Justin over hoe je jouw evenement nog succesvoller kan maken? Stuur hem een bericht.

Bel Stuur een bericht

Of bel op 030 - 602 69 00

Laatste nieuws