Je publiek betrekken bij je presentatie? Zo zorg je ervoor (deel 1)
Als je een congres of evenement organiseert, wil je jouw gasten inspireren. Je stelt een boeiend programma samen, boekt een aantal populaire sprekers en vraagt na afloop wat de deelnemers ervan vonden. Zo gezegd, zo gedaan? Nee! Er komt flink wat meer kijken bij het overbrengen van je boodschap. Jouw gasten moeten van begin tot eind geboeid worden. Hoe je daarvoor zorgt? Door je publiek actief bij je presentaties te betrekken. In het eerste deel van deze blog vertellen we je hoe je jouw gasten tijdens de presentatie volledig meeneemt in het verhaal.
De tijd van puur en alleen ‘zenden’ is voorbij. Je publiek betrekken tijdens je presentatie is niet alleen bevorderlijk voor het overbrengen van je boodschap, het zorgt ook voor een totaal andere manier van interactie. Er zit namelijk een hele zaal vol met vakmensen die allen hun eigen verhaal en vragen hebben. Door het publiek een leidende rol te geven tijdens de presentatie, hoor je precies wat er speelt bij de doelgroep. We geven je drie tips om je deelnemers te betrekken:
1. Trap af met een korte vragenronde
Het publiek alleen na afloop van de presentatie vragen laten stellen? Draai het eens om! Om het ijs te breken tijdens je presentatie en iedereen in de juiste sfeer te krijgen, kun je het publiek ook vanaf het begin vragen laten stellen. Vraag wat zij willen leren of verwachten van de presentatie. Als iemand bijvoorbeeld een bepaalde vraag stelt, kan de spreker de rest van de zaal vragen: “Zijn er meer mensen die deze vraag hebben? Steek dan je hand op!”. Op die manier achterhaal je de informatiebehoefte van het publiek en kan de spreker daar tijdens de presentatie dieper op ingaan.
Dit is een goede tactiek om in te zetten wanneer de gasten elkaar al goed kennen. Men moet het namelijk wel durven om als eerste een vraag de zaal in te slingeren. Ook werkt deze tactiek goed bij kleinere groepen onder de 100 personen. Bij grotere groepen wordt het namelijk al gauw lastig om iedereen aan de beurt te laten zijn en een persoonlijk antwoord te geven. Daarnaast is het fijn als de deelnemers eenzelfde informatiebehoefte hebben, zodat je niet allerlei uiteenlopende antwoorden ontvangt.
2. Crowdsourcing door middel van BuzzMaster
Een goede manier om meer waardevolle informatie uit het publiek te halen is door een engagementtool als BuzzMaster in te zetten. De spreker kan hiermee vragen stellen aan het publiek, welke zij kunnen beantwoorden via hun smartphone. Samen met een persoonlijke BuzzMaster, die fungeert als een soort ‘data-DJ’, worden de resultaten op het grote scherm getoond. Dit biedt niet alleen interessante inzichten voor je publiek – en voor jou als organisator – maar levert ook veel gespreksstof op. Je haalt informatie en verhalen uit de zaal die je anders nooit zou horen!
Het voordeel voor de gasten in de zaal is ook dat de drempel tot participatie lager is dan bij de vragenronde. Gasten kunnen namelijk vrij anoniem hun vragen stellen of een stelling beantwoorden. Ook kun je hiermee de volledige zaal een stem geven. De inzet van zo’n engagementtool werkt dan ook beter bij grotere groepen. Doordat het publiek actief bij de presentatie betrokken is, zullen zij beter onthouden wat er behandeld wordt.
3. Presenteren volgens het AMA-format (Ask Me Anything)
Eén van de meest interactieve vormen van presenteren is het AMA-format. AMA staat voor ‘Ask Me Anything’ en betekent simpelweg niets meer dan ‘vraag maar raak’. Hiervoor is het wel van belang dat je een (bij voorkeur bekende) spreker kiest met veel ervaring en die vol enthousiasme kan inspelen op de gestelde vragen. Je hebt namelijk geen structuur of tijdlijn, slechts vragen uit het publiek. Door het AMA-format te gebruiken, kunnen de deelnemers specifieke vragen stellen die relevant zijn voor henzelf. Op die manier hebben zij écht iets aan het verhaal van de spreker.
Een presentatie geven volgens het AMA-format werkt het beste bij middelgrote groepen. Zo kan er enerzijds voldoende input voor vragen geleverd worden, maar heeft de spreker ook persoonlijke aandacht voor de deelnemers. Kies je ervoor om gebruik te maken van dit format? Dan is het wel raadzaam om van tevoren aan te kondigen dat je de presentatie zo insteekt. Op die manier kunnen de gasten alvast over vragen nadenken die zij de spreker willen stellen.
Tip: combineer het AMA-format met de inzet van BuzzMaster, zodat de deelnemers eenvoudig via hun smartphone vragen kunnen insturen en de moderator alleen de meest relevante vragen uit de zaal filtert. Dit verlaagt tevens de drempel tot participatie, omdat de deelnemers anoniem en snel hun vragen kunnen insturen.
Meer over het nieuw NBC
Lees meer nieuws
Familiebedrijf NBC viert heropening na anderhalf jaar bouwen
Een evenementenlocatie vanaf de grond opbouwen na een grote brand en dat ook nog eens in anderhalf jaar tijd? Dat lijkt een onmogelijke opgave. Echter, niet voor een familiebedrijf waar gedrevenheid in het DNA zit. Aan het roer van dit bedrijf staat Justin van Hooijdonk. De ondernemende directeur-eigenaar werkte daags na de grote brand in september 2022 al samen met zijn team aan de nieuwe plannen. Een superduurzaam en geheel nieuw NBC Congrescentrum is hiervan het resultaat. Op vrijdag 1 maart ontving het NBC al haar eerste gasten en op 8 maart vond de feestelijke opening plaats.
Duurzame eventcatering? Het kan!
Bij de opening van onze locatie hoort een vernieuwde culinaire invulling én een nieuwe chef-kok! In dit artikel stellen we je graag voor aan Robbert van Dijk. We vroegen hem naar zijn plannen en de duurzaamheidsambities die hij heeft voor eten en drinken op events. Die gaan namelijk verder dan alleen 'minder vlees' aanbieden.
AV & techniek in het nieuwe NBC: dit mag je verwachten
Bij het NBC willen we onze opdrachtgevers en gasten altijd een unieke eventbeleving bieden. Dat doen we enerzijds door onze hospitality en service, maar ook op audiovisueel gebied zetten we graag een stapje extra. De inzet van AV en techniek zorgt voor meer beleving op je event en kan een onuitwisbare indruk achterlaten. Daarom investeren we hier als familiebedrijf graag in. Zo hebben we in 2015 als eerste locatie in Nederland een 3D projectiedecor gelanceerd en creëerden we vervolgens een 24 meter breed 4K decor in de Grand Hall. Wat gaan we straks terugzien in het vernieuwde NBC Congrescentrum?
Veelgestelde vragen
Heb je een vraag over onze locatie of over onze dienstverlening? We hebben de antwoorden op de meest gestelde vragen verzameld in onze FAQ.
Contact
Wil je meer informatie ontvangen over het vernieuwde NBC? Neem dan contact op met Kim en het komt jouw kant op!