Zo zorg je voor een knallende eventwebsite: 6 praktische tips

Pas op je evenement indruk maken op je gasten? Nee, zo makkelijk kom je er niet vanaf. Dat is niet meer hoe het werkt. De event-experience begint vandaag de dag al ver van tevoren. Kunnen bezoekers online niet de juiste informatie over je event vinden of zich gemakkelijk op de website aanmelden? Dan ben je ze kwijt. Elk goed georganiseerd event heeft daarom een sterke online profilering nodig. Een centrale ‘hub’ waar alle informatie verzameld is. Je eventwebsite.

6 november 2016

Zo-zorg-je-event-website

Maak een goede indruk of je bent ze kwijt

Een website bekijken kun je vergelijken met het moment dat jouw eventbezoekers voor het eerst de evenementenlocatie binnenlopen. Als je de eerste keer binnenkomt, let je – bewust of onbewust – direct op een aantal zaken. Wat straalt de locatie uit? Wat vind ik van de stijl? Zijn alle faciliteiten makkelijk vindbaar? Word ik goed geholpen? Dat is precies wat een websitebezoeker doet als ‘ie op je website terechtkomt. Je kunt maar één keer een eerste indruk maken. Laat de bezoeker zich welkom voelen. Met deze 6 tips zorg je voor een goede eventwebsite waar zowel jij als je (potentiële) bezoekers blij van worden.

1. In iedere eventorganisator schuilt een webdesigner, of toch niet?

Er zijn tal van platformen waarmee je een website kunt opzetten en beheren. Bekende voorbeelden hiervan zijn contentmanagementsystemen (CMS) zoals WordPress en Joomla. Met een beetje webkennis en een avondje aanrommelen kom je al een heel eind. Voeg bijvoorbeeld eenvoudig zelf pagina’s en foto’s toe. Voor deze platformen zijn er veel thema’s beschikbaar die direct de gewenste stijl en layout aan je website kunnen geven. Let er wel op dat je een responsive design kiest en je site dus goed op mobiel en tablet wordt weergegeven. We raden je aan om, vooral bij grotere events, het bouwen en vormgeven van de website uit te besteden: zo kun jij je focussen op de inhoud. Niet in iedere evenementenorganisator schuilt een webdesigner. En dat is ook niet erg. Er zijn gelukkig talloze partijen op de markt die gespecialiseerd zijn in het maken van eventwebsites en je site zelfs koppelen met je mailprogramma en CRM-systeem. Dat is handig!

2. Plaatjes en video’s kijken doen we liever

Ons brein zoekt bij het scannen van een website als eerste naar beeldmateriaal. De tekst komt later pas. Zorg dus voor een prominente headerfoto of -video bovenaan de homepage. Deze foto of video moet in een klap een duidelijke impressie geven van het evenement of de inhoud ervan. Voeg daarnaast bijvoorbeeld een videogalerij toe met daarin een aftermovie van de vorige editie, interviews met sprekers, achtergrondinformatie, etc.

3. One-pager: less is more

Een populaire website-layout van de laatste jaren is de one-pager. Een langwerpige website waarbij alle nodige informatie is geclusterd op één pagina. De eventbranche heeft stiekem een oogje op dit design. Juist omdat alles op een enkele pagina verzameld is. Alle informatie op één pagina onoverzichtelijk? Nee hoor. Je zorgt er gewoon voor dat alle onderdelen in het menu klikbaar zijn. Klikt een bezoeker hierop? Dan komt hij automatisch op het deel van de pagina terecht waar de betreffende informatie te vinden is. Je wil het hem of haar tenslotte zo makkelijk mogelijk maken. Een goede pagina-indeling zou bijvoorbeeld zijn:

  • Eventlogo en menubalk
  • Sfeerfoto en titel van het event (in de foto)
  • 3 kolommen met belangrijke speerpunten en voordelen van het event
  • Uitgelichte sprekers
  • Het programma
  • De locatie en routebeschrijving
  • Sponsors/partners
  • Over de organisatie
  • Social media-links

Een voorbeeld van een one-page-thema vind je hier.

4. Duidelijke call-to-actions en een snel registratieformulier brengen geld in het laatje

Een van de belangrijkste doeleinden van je eventwebsite is het genereren van aanmeldingen of het verkopen van tickets. Als je denkt dat je nu met eurotekens in je ogen achteruit kunt leunen, heb je het mis. Het gaat niet vanzelf. Je moet bezoekers triggeren om zich aan te melden. Enerzijds door inspirerende event-inhoud en interessante content, anderzijds door de bezoeker een handje te helpen. Dit kun je doen door uitnodigende CTA’s (call-to-actions) aan je site toe te voegen. Denk aan meerdere opvallende buttons naar het registratieformulier of een quick & lean registratieformulier onderaan elke pagina. Kleuren als groen en oranje vallen op en doen het altijd goed voor buttons.

Zorg daarnaast voor een makkelijk registratieformulier. Misschien verwacht je het niet, maar je bezoeker is lui. Zeker online. Vanzelfsprekend wil je niet dat je ‘warme’ bezoekers afhaken zodra ze je ellenlange formulier in het vizier krijgen. Maak het registratieformulier daarom niet te lang en zorg voor relevante invulvelden. Vraag bijvoorbeeld in een opvolgingsmail om extra gegevens en houd je online formulier basic. Hierdoor is de drempel voor bezoekers om zich aan te melden een stuk lager. Een andere handige functie die we je zeker aanraden, is een integratie met social media. Hierdoor kunnen bezoekers bijvoorbeeld inloggen met hun LinkedIn-account en worden alle velden automatisch ingevuld. Makkelijk hè?

5. Even snel een leuk stukje typen is er niet bij

Zorg dat de eventwebsite alle nodige informatie over je event bevat. Zoals sprekersinformatie, inhoud, programma, locatie, sponsors etc. Maar als je wilt dat je bezoekers echt engaged én geïnteresseerd blijven, plaats dan frequent nieuwe, relevante content. Geen losse flodders en websitevulling, maar interviews met sprekers, ervaringen van een vorige editie en blogs of video’s bijvoorbeeld. Door met regelmaat interessante content te delen, ben je in staat om het hele jaar door onder de aandacht te blijven bij je (potentiële) bezoekers. En dat is precies wat je wilt met een jaarlijks terugkerend evenement bijvoorbeeld. Je bouwt een achterban op waarbij je het evenement kunt promoten. Let wel op dat je goed nadenkt over je content, relevant blijft en niet overmatig content gaat produceren.

6. Op jacht naar data

Data is het toverwoord van de afgelopen jaren. Niet gek, want door bepaalde zaken rondom je event meetbaar te maken, bepaal je beter het effect ervan. Data is enorm waardevol. Soms niet eens in geld uit te drukken. En het ligt gewoon voor het grijpen. Ook met je eventwebsite kun je kostbare data verzamelen. Zorg ervoor dat je Google Analytics integreert op je website. Verdiep je in alle webstatistieken. Maak ook doelen aan in Google Analytics: zo kun je precies meten hoeveel conversies (aanmeldingen, nieuwsbriefinschrijvingen, etc.) er plaatsvinden.

Naast Google Analytics zijn er nog talloze andere koppelingen mogelijk met je eventwebsite. Denk aan je mailprogramma, eventmanagement-software, CRM-systeem, etc. Als eventorganisator heb je al genoeg op je bordje. Maak het jezelf makkelijk door deze koppelingen in te richten. Zo heb jij meer tijd om je te focussen op de inhoud.

Meer over het nieuw NBC

Lees meer nieuws

Familiebedrijf NBC viert heropening na anderhalf jaar bouwen

Familiebedrijf NBC viert heropening na anderhalf jaar bouwen

Nieuws vanuit het NBC 11 maart 2024
Duurzame eventcatering? Het kan!

Duurzame eventcatering? Het kan!

Food & Beverages 20 september 2023
AV & techniek in het nieuwe NBC: dit mag je verwachten

AV & techniek in het nieuwe NBC: dit mag je verwachten

Nieuws vanuit het NBC 12 juni 2023

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag over onze locatie of over onze dienstverlening? We hebben de antwoorden op de meest gestelde vragen verzameld in onze FAQ.

Hoe is jullie bereikbaarheid?
Is er een plattegrond van de locatie?
Wat is de maximale capaciteit van het NBC?
Wat doen jullie op het gebied van duurzaamheid?
Naar de FAQ

Contact

Wil je meer informatie ontvangen over het vernieuwde NBC? Neem dan contact op met Melanie en het komt jouw kant op!

Melanie
Sales
Neem contact op