Heb je vragen? Of wil je direct een ruimte reserveren? Neem contact op met Daniëlle.

Ga naar de contactpagina of bel Daniëlle op 030 - 602 69 00

4 manieren om Snapchat een plek te geven in jouw eventstrategie

“Dat is toch die app voor kinderen?” is een veelvoorkomende reactie wanneer Snapchat genoemd wordt als opkomende marketingtool. In Nederland gebruiken zo’n 2,5 miljoen mensen de applicatie waarmee je live foto’s en video’s kunt delen met je volgers. Dat velen van ons denken dat Snapchat voor kinderen is, is trouwens helemaal niet vreemd. Uit onderzoek blijkt namelijk dat Snapchat het populairst is onder tieners. Maar het gebruik onder personen tussen de 20 en 39 jaar neemt flink toe. Twitter, maak de borst maar nat. Snapchat is hot!

Snapchat voor je event

Het zijn de millennials die zo moeilijk aan je merk te binden zijn. Het aantal gebruikers in deze leeftijdscategorie groeit op Snapchat met zo’n 25% per jaar. En hiermee stijgt ook de interesse van merken en bedrijven die kansen zien met de app. Grote kans dat ook jij deze doelgroep niet mis wilt lopen. Snapchat helpt je om een relatie op te bouwen. We vertellen je hoe!

Een kijkje achter de schermen met Snapchat?

Voor wie niet zo’n social media-trendsetter is: Snapchat is een applicatie voor je smartphone waarmee je live foto’s en video’s kunt maken en delen. Het interessante eraan is dat je bij deze foto’s kunt bepalen hoelang de ontvangers (vrienden of volgers) de gedeelde foto kunnen zien. Dit is maximaal 10 seconden. Nadat de foto door de ontvanger geopend en bekeken is, verwijdert Snapchat de foto van de server, dan is deze voorgoed verdwenen. De levensduur van foto’s en video’s op Snapchat kan verlengd worden door de optie ‘Mijn Verhaal’ te gebruiken. Dan zijn jouw kiekjes en video’s (je Snapchat-story) 24 uur lang te bekijken, door al je volgers. Zo vaak als ze willen. Een ideale mogelijkheid om een kijkje in de keuken te geven.

Een aantal facts & figures:

  • Snapchat telt dagelijks 150 miljoen actieve gebruikers
  • Gebruikers spenderen gemiddeld 30 minuten per dag op de app
  • Snapchat telt dagelijks 8 miljard (!) videoweergaven
  • Op Snapchat worden er 9000 foto’s per seconde gedeeld
  • Bijna 70% van de gebruikers is vrouw

Snapchat meets events

“Allemaal leuk en aardig die stijgende populariteit van Snapchat, maar wat kan ik ermee op mijn event?” is de vraag die nu wellicht bij jou als eventorganisator rijst. Er zijn zeker interessante toepassingen te bedenken waarmee Snapchat jouw eventstrategie kan versterken. Sterker nog, de functionaliteiten van Snapchat lijken bijna gemaakt voor events. We geven je 4 manieren om Snapchat effectief in te zetten op jouw event.

1. V.I.P.-behandeling

Niet alle personen die je uitnodigt kunnen aanwezig zijn op je event. Daarnaast zijn er, vooral bij gratis events, mensen die geen uitnodiging hebben gezien maar wel degelijk interesse hebben. Voor die groepen biedt Snapchat uitkomst. Verleen hen ‘toegang’ tot je event, door ze uit te nodigen om je event te volgen via Snapchat. Betrek de volgers bij het evenement met exclusieve foto’s en video’s. Hoe ziet de beursvloer eruit? Zijn er nog mooie innovatieve snufjes te zien of creatieve stands? Door deze content te delen, zorg je dat jouw volgers zich gewaardeerd en belangrijk voelen. Een echte V.I.P.-behandeling, zelfs voor gasten die je evenement niet fysiek kunnen bijwonen.

2. Ga de dialoog aan op een leuke manier

De interactie stimuleren is iets wat voor veel event organisatoren een lichtgrijs gebied is. Je raadt het al; Snapchat kan hier een grote rol in spelen. Ga de dialoog aan met je gasten en andere volgers. Bijvoorbeeld door ze de mogelijkheid te geven om live vragen te stellen aan sprekers of een bijzondere gast. De antwoorden die zij dan geven, kun je ook weer via Snapchat delen. Een andere leuke manier is om een soort wedstrijdelement toe te voegen. Moedig je gasten aan om actief mee te doen aan een originele foto- of videowedstrijd. Laat ze bijvoorbeeld een selfie insturen op jouw event. Bedenk iets origineels dat gasten triggert om mee te doen. Zorg dat het past bij de doelgroep maar durf ook out-of-the-box te denken. Het gebruik van Snapchat is namelijk erg laagdrempelig omdat de foto’s ook weer verdwijnen. Breek het ijs met lachende gezichten en fanatiek gejuich!

3. En dan hier de kleedkamers…

Live meekijken en updates van een evenement krijgen is leuk. Zeker voor diegenen die er niet live bij zijn. Maar je kunt met Snapchat ook exclusieve content maken voor gasten die wél op je event aanwezig zijn. Maak voor hen bijvoorbeeld behind-the-scenes-content. Laat de voorbereidingen voorafgaand aan de evenementdag zien, film de generale repetitie of deel een video van een spreker die zich voorbereidt. Ook kun je een rondje lopen langs alle stands en hierbij vertellen wie erbij staan. Het is dus totaal niet ongebruikelijk om tegen je volgers te praten. Ben je geen Matthijs van Nieuwkerk? Kijk dan of iemand van je collega’s op een frisse manier de presentatie op zich kan nemen. Communiceer ruim van tevoren dat je een Snapchat-reporter inzet op je event. Leuke response gegarandeerd!

4. Boost je bereik

Het fenomeen vlogger is tegenwoordig niet meer onbekend bij het grote publiek. Het zal je daarom niet verbazen dat ook op Snapchat bepaalde mensen voorop lopen. Zij hebben een fanbase van soms wel 10.000 tot 100.000 volgers. Die volgers zijn enorm betrokken bij alles wat de Snapchat-influencers beleven en vertellen. Meer exposure met jouw evenement? Ga een samenwerking aan met een Snapchat-influencer en vergroot zo je bereik. Ga wel na of deze influencer past bij je evenement en je doelgroep. Een congres over pensioenfondsen is misschien geen goede match met mensen tussen de 18 en 25 jaar oud.

Benieuwd naar de inzet van influencers op je evenement? Lees dan ons artikel over influencermarkting op jouw event.

In goed gezelschap

Twijfel je nog over de waarde van Snapchat? De Oscars, The Grammy’s, bekende voetbalclubs als Arsenal en Real Madrid, grote merken als Gucci en Calvin Klein én beroemdheden zoals John Mayer en Calvin Harris. Allemaal gebruiken ze Snapchat om hun volgers op de hoogte te houden van alles wat er rondom het evenement, het merk of de persoon gebeurt. Grote merken spelen, door Snapchat in te durven zetten, goed in op trends in ons dagelijks leven. Snapchatgebruik is kort, krachtig en (audio)visueel. Tegenwoordig heeft iedereen steeds minder tijd. Minder tijd om bijvoorbeeld teksten te lezen, maar voor een frisse foto- of video-snack van 10 seconden wil men wel tijd maken. Dat komt omdat beeld, zeker bewegend beeld, makkelijker te verwerken is dan platte tekst. Reden te meer om eens te bekijken welke mogelijkheden Snapchat joú biedt..

Contact

Neem contact op met Marijke

Meer weten over de inzet van Snapchat tijdens je event? Neem contact op met Marijke.

Bel Stuur een bericht

Of bel op 030 - 602 69 00

Laatste nieuws